Количка

Количката е празна.

Количка

Количката е празна.

Влияе ли средата върху говора на децата?

Влияе ли средата върху говора на децата?

  • 03 April, 2024
  • Milka Ignatova

Когато децата започват да усвояват говора, те първо трябва да възприемат и разбират езика. Звуковете, техните комбинации и различното им звучене един от друг. Всичко, разбира се, следва своя ред и става на етапи. По-рано се усвояват фонетично и фонологично по-ранните звукове, а след това са по-сложните. 

След като възприемат чрез своите фонетично-фонологични функции, може ли и ние, средата да им повлияем. Отговорът е да!

 Често, когато детето проговаря и още е малко заменя трудните звукове с "Й". Напр. РЪЦЕ = ЙЪЦЕ. Това на възрастните им се струва сладко и започват да говорят така. Но полезно ли е за детето? Изкушаващо е... И аз като майка съм си позволявала определени случаи, но веднага се усещам и се поправям. Истината е, че децата възприемат в този момент акустичната особеност на звука, неговото значение и смисъл в думата. Затова не използвайте такъв тип думи. Не имитирайте детето, то имитира вас. 

 Най-трудният и късно формиращият се звук е "Р". Той изисква сложна биомеханика и се отличава с типична за него вибрация. Често обаче родителите от ранна възраст наблягат на неговата продукция и започват да го натрапват на детето. То иска да го изговори, но все още не е узряло достатъчно, за да изпълни тези сложни движения. Тогава започва да имитира звука и премества вибрацията в областта на гърлото. Така излиза едно звучене на звука, нетипично за него. Т.н. "френско Р". Може би близкитесмятат, че така по-лесно детето ще усвои звука, но това съвсем не е така. Напротив, след това работата с логопеда ще бъде още по-трудна и продължителна от тази ако звукът е липсвал например. 

 Има случаи, в които родител или човек от обкръжението на детето е с нарушена артикулация на определен звук или звукове. Това също може да бъде предпоставка детето по-късно да изговаря по този начин съответния звук, без да има друга причина да е нарушен.

Има и друга страна. Ако ние се стараем да говорим правилно и ясно с детето. Да му говорим като на възрастен. Да бъдем търпеливи, да показваме отношение и съпричастност може да има точно онзи ефект, който сме очаквали. 

 

Логопед Милка Игнатова

Сподели:
Стара публикация

Коментирай

Коментарите трябва да бъдат одобрени, преди да се публикуват

Translation missing: bg-BG.general.search.loading