Грешки, които възрастните допускат и пречат на успешната автоматизация на зададените звукове при деца

Грешки, които възрастните допускат и пречат на успешната автоматизация на зададените звукове при деца

  • 17 March, 2024
  • Milka Ignatova

 

Грешка №1: Пренебрегване на домашните

Речта се развива според принципа на формирането на условни рефлекси, тоест в резултат на многократно повторение. Автоматизацията на доставяния звук не е изключение. Ако не следвате препоръките на логопед и не тренирате ежедневно у дома, резултатът ще бъде минимален.

 

Грешка № 2. Скоростта на речта е твърде висока

Един възрастен трябва чрез пример да демонстрира на детето приемлива скорост на речта. При висока скорост на речевия поток детето няма да има време да контролира органите на артикулацията, също така, когато се говори прекалено бързо разбираемостта е по-трудна. Затова е добре темпът на говорене да е спокоен.

 

Грешка № 3. Речният материал е твърде сложен

Ако детето все още не произнася ясно звук в изолация, тогава не трябва да го карате да произнася усуквания на езика, стихотворения и др. Същото се отнася и за ситуацията, когато детето е преминало към етапа на автоматизиране на звуците в думите, но все още го прави с несигурност и трудности. Възприемането на звука трябва да става постепенно: изолирано, в срички, в думи, фрази, фрази, съгласувана реч. Тези етапи не трябва да се прескачат, особено ако детето трудно ги преодолява.

Ние се придържаме към принципа „от просто към сложно“. С други думи, как детето ще произнесе фраза, използвайки дадения звук, ако има затруднения на ниво сричка? Затова преминаваме към по-сложни речеви структури едва когато сме усвоили по-простите.

 

 

Грешка № 4. В ежедневието не обръщаме внимание на произношението на детето

Зададеният звук трябва да се практикува не само в упражненията, дадени от логопеда, но и в ежедневната реч, в различни ситуации: у дома и на път за детската градина, на разходка и в магазина и др. По този начин детето ще развие съзнание, че зададеният звук трябва да се произнася не само в кабинета на логопеда. И, разбира се, е необходимо да напомняте и поправяте детето по приятелски начин.

 

Грешка No 5. Не мотивираме детето

Необходимо е да се подкрепи детето на етапа на звукова автоматизация, защото това е огромно количество работа за него, изискващо както физически, така и емоционални усилия. Задължително е не само да посочите грешките, но и да обърнете внимание на красивото, правилно произношение! Ако се фокусирате само върху грешките, детето никога няма да има мотивация за по-нататъшно обучение, а само отвращение. Хвалете и искрено се радвайте на успехите на вашето дете!

 

 

Сподели:
Стара публикация Нова публикация

Коментирай

Translation missing: bg-BG.general.search.loading