Количката е празна.
Със своя опит на логопед мога много да говоря за вредата от екраните ( телефони, таблети, телевизори и др.). Но в ежедневието ми на майка един въпрос все по-често ми е задаван. Дори още, когато детето ми беше на 3 години (сега е почти на 5г. ) ме питаха същото. „Защо не оставяш детето да си гледа детски, след като вече е проговорило!?“ Много хора ми се чудят и до днес на този въпрос. Гледам да не влизам в полемики и обяснения, но логопеда в мен проговаря и се стремя поне мъничко да кажа по темата. Така и с вас тук ще споделя причините, защо детето щом е проговорило, отново е добре да има ограничено екранно време и режим.
Може да се случи така, че що оставите безразборно детето да борави с екрани, то да понамали говора и комуникацията. Да се отдаде на виртуалното и да покаже регрес в своите умения за комуникация.
Може да започнете да наблюдавате как детето не надгражда лесно знания и дори се затруднява с уменията, които преди това е умеело добре.
Мисля, че тук дори е излишно обяснението. Екраните водят до тези три посочени горе думички и ги засилват.
Екраните нарушават добре изградената концентрация и разсейват детето. Единствено се „концентрира“ върху движещите се картини.
Независимо, че детето е проговорило зрението му от прекомерно гледане на екрани е застрашено.
Естествено и логично е, че щом детето повече седи и гледа, вместо да тича, скача и играе има риск да се появи наднормено тегло.
Мисля, че и тук са излишни обясненията. Екраните силно могат да нарушат спокойния сън на детето.
Мисля, че посочих достатъчно на брой и като сериозност причини, които да ви убедят, че щом детето е проговорило може да гледа екрани, колкото си пожелае.
Не съм крайна и пак казвам, знаем какво е телевизор, телефон, лаптоп, но е добре да ги използваме разумно и да даваме пример на децата си. Книгата е за предпочитане пред екрана.
Автор статия: Логопед Милка Игнатова